Coaching
Istotą coachingu jest wspomaganie naturalnych procesów: planowania, wyznaczania celów, poszukiwania zasobów, uczenia się poprzez ich przyspieszanie, nazywanie, klarowanie i modyfikację. Wspomaganie to odbywa się poprzez proces dialogu, słuchania, zadawania pogłębiających pytań, werbalizowania dążeń, pobudzania kreatywności, odzwierciedlania, wspierania, budowania świadomości i motywacji. Wszystko to dzieje się w atmosferze wzajemnego szacunku, partnerstwa, akceptacji, zaufania i poufności, co sprzyja wychodzeniu ze strefy bezpieczeństwa i osiąganiu zamierzonych celów.
Z mojego wieloletniego doświadczenia wynika, że coaching jest jedną z najbardziej skutecznych metod wspierania ludzi w procesie zmiany. Coaching pomaga ludziom podejmować proaktywne działania, przekraczać bariery, wychodzić ze strefy komfortu, aby spróbować nowych rozwiązań i zrealizować zamierzone cele.
Dlaczego warto skorzystać z coachingu?
W 2008 roku International Coach Federation zleciła firmie PricewaterhauseCoopers badanie skuteczności coachingu w organizacjach, czyli wskaźnika zwrotu z inwestycji (ROI). Badanie objęło 64 kraje i 2165 osób objętych procesem coachingu.
Główne korzyści dla pracownika:
Główne korzyści dla organizacji:
EXECUTIVE & BUSINESS COACHING
Do każdego klienta i organizacji podchodzę indywidualnie i na podstawie analizy potrzeb dobieram odpowiednie narzędzia coachingowe, długość procesu coachingowego, tak aby uzyskać najlepszy efekt i spełnić oczekiwania Twoje i Twojej organizacji.
Cykl sesji dedykowany dla dyrektorów, wyższej i średniej kadry menedżerskiej | |
Praca skoncentrowana na zwiększeniu efektywności działań kierowniczych, operacyjnych lub strategicznych oraz na zwiększeniu efektywności zarządzania zespołami | |
Częstym obszarem pracy z coachee są wybrane kompetencje Inteligencji Emocjonalnej (EQ) i Społecznej (SQ) – np. zarządzanie emocjami i stresem, style przywództwa, budowanie autorytetu w pozycji lidera, rozwiązywanie konfliktów, style zarządzania | |
Executive Coaching wspiera Liderów w procesie zmiany (stanowiska, roli, odpowiedzialności, sukcesji), w obliczu nowych wyzwań | |
Pomaga znaleźć nowe sposoby działania w organizacji / zespole oraz ograniczenia utrudniające efektywne działanie | |
Wspiera tworzenie właściwego klimatu i kultury organizacyjnej w firmie | |
Prowadzi do lepszego zarządzania procesami w organizacji | |
Zwiększa efektywność własną i zespołu |
JAK WYGLĄDA PROCES COACHINGOWY W ORGANIZACJI:
- Każdy proces coachingowy rozpoczyna się od spotkania trójstronnego (coach, klient, sponsor), na którym są omówione potrzeby, cele i zasady współpracy.
- Długość procesu coachingowego – 4-10 sesji (2-6 miesięcy); zależy od tego, czy proces dotyczy jednego celu, czy wielu celów / podcelów.
- Czas trwania pojedynczej sesji – 90 minut, częstotliwość – co 2-3 tygodnie.
COACHING ZESPOŁOWY
W dzisiejszym świecie charakteryzującym się dużą niepewnością, złożonością i niejednoznacznością otaczającej nas rzeczywistości jedyne, co jest pewne - to zmiana.
Świat VUCA (volatility, uncertainty, complexity, ambiguity) wymaga od zespołów i organizacji szybkiego działania, sprawnego podejmowania decyzji, efektywnej współpracy, tworzenia synergii, uczenia się, wyciągania wniosków, kwestionowania statusu quo, szukania nowych rozwiązań.
W rzeczywistości VUCA coaching zespołowy pomaga:
Stworzyć wizję firmy, konkretnego przedsięwzięcia i nawigować podczas burzy do konkretnego celu | |
Budować zaufanie i otwartość w komunikacji | |
Poprawić relacje, rozwiązywać konflikty | |
Lepiej wykorzystać potencjał ludzki | |
Polepszyć przepływ informacji w zespole, organizacji, który jest kluczowy do podjęcia właściwych, strategicznych decyzji | |
Wspólnie wypracować jasne schematy i procedury, które uproszczą zewnętrzną złożoność i zbudują zaangażowanie pracowników | |
Wychodzić poza schemat, szukać nowych, innowacyjnych rozwiązań skrojonych na potrzeby zmieniających się okoliczności | |
Zwiększyć zwinność i efektywność zespołów i organizacji jako całości |
Procesy coachingu zespołowego ze względu na swoją szczególną specyfikę ustalane są indywidualnie i dopasowane do potrzeb organizacji.
COACHING KARIERY
Obszary pracy:
Poczucie osobistego spełnienia, dopasowanie zawodowe | |
Work-Life Balance | |
Realizacja celów i osiąganie wyników, kariera, awans | |
Tworzenie strategii rozwoju kariery | |
Identyfikacja ograniczeń i potencjału, mocnych i słabych stron | |
Wyznaczanie krótko i długoterminowych planów zawodowych | |
Networking w budowaniu kariery | |
Personal marketing na rynku pracy | |
Wsparcie w poszukiwaniu pracy | |
Poszukiwanie pasji, spełnienia i radości w pracy | |
Wybór odpowiedniej ścieżki kariery | |
Żeglowanie przez zmianę zawodową (zwolnienie, przekwalifikowanie, powrót) | |
Wypalenie zawodowe | |
Automotywacja czy autosabotaż |
Średni proces Coachingu Kariery trwa 6-8 sesji (3-5 miesięcy); długość zależy od tego, czy proces dotyczy jednego celu, czy wielu celów / podcelów. Czas trwania pojedynczej sesji – 60-90 minut, częstotliwość – co 2-3 tygodnie.
W pracy z klientem wykorzystuję nowoczesne, profesjonalne narzędzia z obszaru doradztwa zawodowego – testy psychometryczne: Kompas Kariery Crown® oraz Personality ID®. Pomagają one w diagnozie profilu osobowościowo-zawodowego klienta i we właściwym doborze ścieżki kariery.
LIFE COACHING
Obszary pracy:
Realizacja marzeń, celów; tworzenie planów | |
Rozwój osobisty, samoświadomość | |
Zmiana postaw i zachowań w życiu osobistym | |
Trudne relacje; asertywność | |
Inteligencja emocjonalna | |
Równowaga między sferami życia | |
Poszukiwanie satysfakcji z życia, dobrostanu | |
Rozwój i realizacja misji oraz wizji życiowej | |
Świadomość celu i sensu życia | |
Rozwój sfery duchowej |
Średni proces Life Coachingu trwa 6-12 sesji (3-8 miesięcy); długość zależy od tego, czy proces dotyczy jednego celu, czy wielu celów / podcelów. Czas trwania pojedynczej sesji – 60-75 minut, częstotliwość – co 2-3 tygodnie.
MENTOR-COACHING / SUPERWIZJA
Dla coachów chcących rozwijać swoje kompetencje coachingowe proponuję mentoring lub superwizję.
Osoby ubiegające się o akredytację ACC i PCC zgodnie z wymogami ICF muszą odbyć 10 godzin mentoringu z akredytowanym, aktywnym zawodowo coachem w przeciągu 3 miesięcy. Celem mentoringu jest doskonalenie umiejętności coachingowych i praktyczne przygotowanie do egzaminu ustnego w postaci nagranej sesji coachingowej z klientem. W ramach 10 h mentoringu, max. 7 h może być mentoringiem grupowym, w grupach do 10 osób. Na zakończenie procesu – mentee dostaje list rekomendacyjny do ICF jako potwierdzenie odbytego mentoringu.
Przykładowe obszary pracy na mentoringu / superwizji:
Jak stworzyć kontrakt z klientem indywidualnym i biznesowym | |
Jak skutecznie doprecyzować cel – praca z celem | |
Jak zbadać zasoby klienta | |
Jak szukać opcji i rozwiązań | |
Jak stworzyć plan działania | |
Jak budować motywację klienta | |
Jaka powinna być struktura sesji i procesu coachingowego | |
Jak podążać za klientem | |
Doskonalenie podstawowych umiejętności coacha (pętla coachingowa) | |
Doskonalenie 11 podstawowych kompetencji ICF | |
Jak skutecznie przygotować sesję egzaminacyjną do akredytacji |
Program mentoringu jest zawsze zindywidualizowany i dopasowany do potrzeb mentee. Obejmuje również odsłuchiwanie i analizę nagranych sesji coachingowych, udzielanie rozbudowanej informacji zwrotnej odnośnie postawy, umiejętności mentee i struktury nagranych sesji. Istnieje również możliwość odbycia sesji coachingowych z mentorem.